lördag 18 juni 2011

Yeah boy!

Jag postade ju en riktig homeboy för några dagar sedan (grabben med alla Gameboyprylar). Det fick mig att tänka på "boy". Det var ju ett skällsord som en vit överklass använde som tillmäle för slavar, och används än idag i rasistiska sammanhang.
Protestanter påminner om att de är män, och människor. 1969.
Det är ofta man inte sätter saker i perspektiv. Bara tjugo år senare släpper rapduon Public Enemy sin låt Fight the Power, 1989. Politiskt medvetna och modiga. Det är nu 21 år sedan deras video gjordes.
I denna video påminner de om kampen för lika rättigheter och sitt arv.
Chuck D och den karismatiske(?) Flava Flaw struttade omkring och uppmanade till att bekämpa makten.
Samme Flavor Flav figurerade i en omåttligt populär sampling där han med förställd röst skriker "Yeah Boooy" och jag tror alla har hört den.



Då, 1996, när jag höll på med musik med musikprogrammet Fast Tracker II på modscenen hade jag ingen aning om de politiska dimensionerna i detta "boy".  Undrar om Gumpei Yokoi hade det när han döpte sin bärbara spelmaskin till Gameboy, eller om han, som jag, bara tyckte det var något coolt då, 1989.

Gumpei Yokoi - legendarisk hård och mjukvaru utvecklare hos Nintendo med Metroid och Gameboy på sitt samvete. Han dog i en bilolycka 1997.

Inga kommentarer: