torsdag 30 juni 2011

Jag och initialer

Sommaren 2004 lånade jag tre fantasyböcker. Ja, inte bara tre, flera stycken, över sommaren. Jag läste och kom inte riktigt in i en av bokserierna som jag lånade. Sommaren 2005 lånade jag tre nya böcker i en fantasyserie. Det klingade igenkännande - det var som att jag visste precis vad som skulle komma, inte undra på det var de böcker jag lånade året innan.

Idag tittade jag på första avsnittet i en ny fantasyserie som produceras av HBO.
Något kändes väldigt väldigt bekant.
Det var samma serie igen.  Om inte förr, så i alla fall nu har jag lagt författaren på minnet:  George R.R. Martin och böckerna heter förstås  A Game of Thrones.

Men jag är liksom lite mitt i mellan. Jag är inget stort fan och jag är heller inte helt ointresserad. Som sagt, jag la inte ens böckerna på minnet när jag läste dem första gången. Men nu när jag ser serien är det som att jag vet precis vad som kommer hända.

Det är tråkigt. Speciellt eftersom ploten är ganska bra. Men gestaltningen, genomförandet i serien är utomordentligt bra så jag klarar nog av att uppleva storyn igen. Sen har jag nog släppt många detaljer.

Initialerna då?   George R.R. Martin borde nog, men säkert är det aldrig, ha sneglat en hel del på J.R.R Tolkien vad gäller att sätta initialerna på bokomslaget. Det var ju bra att han var en kompetent författare och med det fick initialerna stå för sig själva och inte som en påminnelse om den bättre föregångaren. Själv funderar jag på att använda mitt mellannamn om det blir aktuellt att ge ut boken jag arbetar på:  Henrik S. Westberg - det klingar snyggt.

Ser nästan ut som George själv där till vänster. 
Produktionsvärdena i Game of Thrones är höga, men glasögonen sticker ut något. ;) 

3 kommentarer:

Marcus sa...

Serien i bokform heter väl ändå "a song of fire and ice"? Jag är rätt glad att jag fastnade i Wheel of time istället. Nu kan jag njuta av serien i tv format.
Tyvärr så verkar dock wheel of time bli film i stället bli film (men borde enligt mig bättre anpassas som högbudget tv serie)

/Marcus

Unknown sa...

Ja, kul att du läser min blogg! :) Yes, serien heter A Song of Ice and Fire och första boken i den serien heter A Game of Thrones. Det var mycket därför jag inte kom ihåg att jag läst den eller förknippade den med tv-serien. Fantastisk serie! :) Men jag led lite av dejavu sådär de här 10 första avsnitten som gått. Men nu är det över, och framtiden ligger som ett blankt papper eller fog of war :)

Hans sa...

det där med initialer tycker jag är en bra grej! ;D