söndag 26 juni 2011

Fem bra...

...komedier. Detta är en början på en serie av blogginlägg som kommer tipsa om Fem bra... denna gång blir det komedier.
Visst händer det att man funderar, nu vill jag ha en lättsam och rolig film. Men det är tomt. Det slutar med att man tar någon man redan sett. Här kommer mina tips.



1. Due Date (2010) 
Robert Downey Jr. har seglat upp och blivit min favoritskådis på senaste tiden. Här teamar han upp med den nya komedistjärnan Zach Galifianakis (smaka på den du) i en skön roadmovie. The odd couple, helan och halvan, antihjältar. Ja, receptet är gammalt - men varför ändra ett vinnande koncept.
En rolig film med hjärtat på rätta stället. Helt klart sevärd på grund av alla otänkbara och överraskande moment.












2. .. och så kom Polly (Along came Polly) (2004)
Här kanske många ifrågasätter mitt val. Men den här filmen har en skön känsla. Massa härliga scener med roliga repliker som liksom grundar för en komedi som har "det där". Vad det där nu är. Jag hade alltid svårt för Ben Stiller men jag såg filmen för jag var ett Vänner-fan på den tiden. Och Jennifer Aniston gör som vanligt en kompetent roll, om inte så lysande. Men sen finns alla sköna biroller. Inte minst en av birollerna, den franskbrytande mannen på stranden som är spelad av Hank Azaria, som är mest (o)känd som röstskådespelare i tv-serien Simpsons. 'appy as a 'ippo!









3. Tropic Thunder (2008)
Tropic Thunder. Den gick under min radar bra länge. Läste något om att den fick kritik för att den gjorde narr av utvecklingsstörda. Det kanske den gör. Men den gör också narr av hollywoodskådisar, kokainmissbruk, djungelkrigsfilmer, regissörer, kokainhandlande asiater, helikoptrar, biografier och inte minst viljan att vi alltid vill bli bekräftade...  Fantastiska rollprestationer genom hela filmen. Jag fullkomligt älskar den här filmen och har nog sett den fem gånger.













4. Something´s Gotta Give (2003)
Kastet är ganska långt ifrån wacky-filmen Tropic Thunder. Men jag gillar att variera mig. Den här gestaltar ett äldre kärlekspar. Vissa kanske har någon slags inbyggd åldersnoja men vad man får istället för slät hud är fantastiskt karismatiska skådespelare! Otroligt bra scener. Mycket är att tacka regissören Nancy Meyers för. Hon kan det här med romantiska komedier - helt klart! En riktigt feelgood movie.













5. Radio Days (1987) 
Woody Allen ser här tillbaka på ungdomens glada radiodagar. Denna komedi är rolig och annorlunda. Bra annorlunda. Det var längesen jag såg den nu, men jag minns den med glädje. Den har en underfundighet som man sällan hittar i filmer, oftare i böcker. Det är ett tilltal och sköna små scener som fascinerar och roar.

Ja, det var fem filmer. Fem av flera tusen filmer som alla kunde tipsats om. Om det hade varit en annan dag kanske jag tagit fem andra filmer. Men nu blev det dessa.  Fem bra...  återkommer. Mycket nöje önskas!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Agree@Somethings got to give & Along came Polly.

Jag föredrar sedan Tin Cup, Wonderboys och Åh vilket party.

Unknown sa...

The Party sägs ju vara förebilden för alla som sysslar med fysisk komedi (om jag minns rätt). Jag har fortfarande inte sett den. Kanske blir med i en Fem bra... i framtiden :)