söndag 19 juni 2011

Varför Fook?

Lunkwill, Fook som jag aldrig föreställt  dem.
Den nya headern förklarar nog en hel del.
Utdraget är ifrån min tonårs favoritbok Liftarens guide till galaxen. Det handlar om den mest intelligenta rasen i universum som tröttnade på att alltid tala om livets mening, så de byggde en enorm superdator vid namn Deep Thought (djupa tanken). Programmerarna till denna best till dator var då Lunkwill och Fook.  




Jag har alltid gillat bikaraktärer. De får aldrig stå i rampljuset och de gör sitt bästa för att få huvudkaraktären i sin bästa dager.  Bi-karaktärernas bikaraktär är då denna Fook. Ja, han är så bi-karaktärig att han inte ens får vara själv. Han har Lunkwill med sig också. Jag har dock aldrig gillat Lunkwill, han tar för mycket plats, jag vet nog att det är Fook som är hjärnan, egentligen.

Douglas Adams, dog på tok för tidigt.
Liftarens guide till galaxen skrev av en av mina stora idoler: Douglas Adams. Från början var det en radiopjäs. Sen blev det böcker och sedan radiopjäs och datorspel och film och film igen.
Douglas Adams var en stor humanist. Det största en humanist kan göra är att vara ödmjuk och det finns nog inget ödmjukare än att säga att möjligen eventuellt är vi inte universums centrum, kanske är vi inte alltings center och kanske finns det varelser som är intelligentare än oss.

Vet vi ens vad intelligens är? Är intelligens att uppfinna digitalur och springa omkring på jorden och arbeta tills man dör?  Eller är det kanske något annat, är det att vara i harmoni med sitt element, som delfinerna, och bara plaska omkring och ha roligt?

En vision av Deep Thought.
Precis som Deep Thought ger Douglas egentligen inga svar på det. Deep Thought kommer fram till att svaret är 42. Men vad de superintelligenta väsen som skapat superdatorn missat är att ställa den rätta frågan. Vilken är frågan? För att ta reda på frågan bygger de en ännu större dator som ska räkna ut det under miljontals år. Denna dator kallar de för: Jorden.

Jorden är stor som en planet, och misstas också för en av dess invånare. Inte minst av människorna som är planetens tredje mest intelligenta varlelser, efter de nämnda delfinerna och de som byggt Jorden och har formen av möss.

Jag har haft Fook som smeknamn på internet sedan slutet av 90-talet. Det var först i förrgår som jag googlade namnet. Och vad kommer upp, inte Liftarens Guide till galaxen, som jag trodde. Utan det här.

1. på listan på "Urban dictionary"

A variation of the word "Fuck", favoured primarily by male First Nations people living in large urban centres in central and western Canada. Often, the word is paired with a limp 'raising of both arms' in a helpless manner, so as to further demonstrate the mild frustration of the speaker.
Och nummer 2-6 är varianter av detta.

Men nummer 7 verkar vara relativt ny och jag vet inte om den någonsin kommer slå igenom?


Communicating with someone via facebook.
I went to Megan's facebook page and totally fooked her.

Fook me later and tell me where the party is!
källa. 

Men det är alltså det här jag menar när jag använder mig av Fook.

So long and thanks for all the fish!

Inga kommentarer: