söndag 10 juli 2011

Rockbandet Pixies

I många, alla?, dokumentärer om rockband får man se en kavalkad av andra stora band och artister som hyllar bandet. Det där segmentet med hyllningar ger mig alltid en bra känsla.

Ett band som jag verkligen, verkligen älskar är Pixies. Jag har skrivit om dem förr och kommer antagligen skriva om dem igen.

Jag blev ett fan till Pixies på facebook. Mest för kul. Men det visade sig vara mer än kul. Jag får nämligen uppdateringar och länkar till massa intressant som rör bandet.

Idag kom det ett utdrag ur en intervju med David Bowie, om Pixies.. Sedan såg jag hyllningar av Radiohead. Så jag tänkte, jag sätter ihop mitt eget dokumentärsintro här med klipp ifrån Youtube.

Henrik Westbergs inofficiella dokumentär om bandet Pixies.

Ja, Pixies introducerade faktiskt dynamiken och kontrasterna som är gängse idag. Soft vers och hård refräng etc. Några som tog det formulat är Nirvana: Här snackar Nirvanas trummis Dave Grohl om hur det var att se Pixies spela. (första minuten räcker)
Men det var, som Bowie menar, i europa som bandet slog som bäst. Och ett band som verkligen gillade the Pixies var Radiohead:  Lite kul att de menar att de slutade med gitarrbaserad musik när det inte längre fanns något att kopiera ifrån the Pixies skivor.
Sedan efter detta pep-talk börjar själva dokumentären.

Etc. etc.

Inga kommentarer: