lördag 9 juli 2011

Fem bra...

...sketcher av Monty Python, denna gång. Jag och Johan kom in på Monty Python som vi så ofta gör. Det är roligt. De kommer ofta upp, oftare än vad som kan kännas sunt. Vi, ett killgäng 2011, refererar mer än gärna till denna grupp killar ifrån början av 70-talet. Alltifrån "an argument" till när Palin slickar i sig askan av Graham Chapman under återföreningen i Aspen, 1998. Eller om Life of Brian och hur den växer med mig år från år. Hur det ena kan vara roligt när man är 20 och andra saker när man blivit 30. And so on.

Ingen rangordning här nu och egentliga inga storfavoriter. Det handlar mer om klipp som jag kommer på för stunden. En annan dag, andra klipp kan sägas vara mantrat för denna post.

1. You are all individuals! Först ett klipp som växt på mig och som först bara var en scen som försvann i filmen Life of Brian, för den filmen har så många bra sketcher i sig att det är löjligt. Ironin når sin höjdpunkt i detta klipp och dess implikationer är tyvärr sorgligt aktuella än i dag.

2.Argument Clinic är fantastisk, har alltid varit fantastisk och kommer bestå. Varför? För att manuset är genialt. Skrivet av John Cleese och Graham Chapman och här framfört av Palin och Cleese. Det är akademiskt och intellektuellt - men som med all bra kultur är det djupt mänskligt. "I told you once..." och sedan fortsätter det. (Återigen en sketch som växer i takt med livet, då precisering av uttryck av ord är något som upptar hela den akademiska världen, politiken och hela vår mänskliga tillvaro.Men skitsamma, det är ROLIGT!)

3.Ministry of Silly Walks. Efter att ha sett denna x antal gånger börjar andra detaljer framträda. Som den underbara kön av män i bruna rockar på vägen i sketchens början. En sketch som helt bygger på John Cleese unika talang. 


4. I slutet av 90-talet hade Mårten ett band med Monty Python-sketcher. Det här var en av de som jag gillade mest. Antagligen för att det är just ljudet som bär på allt det roliga. (till skillnad ifrån sketchen ovan) Ibland har jag känt mig som ostförsäljaren när jag jobbade på en av de större elektronikkedjorna i sverige, när kunder kom med helt resonliga önskemål var man tvungen att göra dem besviken. Genialiskt i denna sketch är den ständiga dansen som Cleese kan ägna sina blickar åt. Cleese avslöjade hos Skavlan (tror jag det var) att hans familjenamn från början var just Cheese, men att hans far (eller hur det var) ändrade till Cleese. Där ser man! 

5. Till sist, för denna gång, den härliga Dirty Hungarian Phrasebook. Eller dirty och dirty, det stod så på youtubeklippet. Bäst är "my hoovercraft is full of eels"! I detta klipp figurerar i huvudsak John Cleese (gruppens gigant) och Terry Jones. Den sistnämnde har vuxit på mig något enormt de senaste åren. Han var gruppens regissör (tillsammans med den andra Terry Gilliam) och hans historiska dokumentärprogram som han gjort under 00-talet är riktigt bra. Men här är det tidigt 70-tal.

2 kommentarer:

Mårten Segerkvist sa...

Jag tror nog att jag fortfarande, om jag bara skulle hitta bandet och en bandspelare att stoppa in det i, skulle kunna fylla ut orden i en stor del av sketcherna på bandet. Där i sommarstugan lärde vi ju oss nästan dem utantill :-)
Hittade våra gamla rollspelsgrejer i en kåda här om dagen när jag spelade. Det var lite retrokänsla att bläddra :-)

Unknown sa...

Fem bra var en bra grej på en bra blogg. It's so dead now....