onsdag 6 juli 2011

Be my baby

I en dokumentär(Phil Spector: Ångest och extas) med den excentriske Phil Spector berättar han en anekdot.

John Lennon ringde mig, och vi gick till hans privata biorum. Han visade en film. Det var ett skolprojekt.
Filmen hette Mean Streets. Harvey Keitel vaknar upp och som soundtrack använde de min låt, "Be my baby."  Stoppa den, sa jag. Vem här den här "Scese?", ingen av mina advokater visste. Något skolprojekt för nån Martin Scorsese, kom det fram senare.
Stoppa den, sa jag. Men Lennon sa, "minns du inte hur det var när du var ung i branschen?"
Så jag lät dem fortsätta visa den.
De Niro, Scorsese... Jag hade dem alla i min hand. Hade jag stoppat filmen, vem vet hur det hade gått. Där satt vi, John Lennon och jag, och hade dessa mäns öden i våra händer.
Senare... Jag har haft en låt i varje Scorsese-film, miljonerna rullar in och Scorsese kan inte sluta be om ursäkt för den där första filmen.

Sanningen är. Utan "Be my baby" hade det inte blivit någon film. 

Inga kommentarer: