lördag 16 juli 2011

2 Sherlock-uppföljare

Sherlock... så heter den. Inget mer, inget mindre bara Sherlock.

Det är tv-serien om den nutida Sherlock Holmes jag talar om, producerad av BBC. Det är inte så mycket en serie som att det är tre stycken långfilmslånga avslutande avsnitt som följer samma övergripande tråd.
"A study in pink" är förstås en modern variant av Doyles original där färgen "scarlett" (röd)var frekvent. "The blind banker" och "The great game" involverar mystik och orientalism. Det känns väldigt "Sherlockts" men också väldigt befriande när det är i moderna London allting utspelar sig.
Nu ska det göras nya avsnitt och jag kan knappt vänta på att få se dem!

Sherlock Holmes 2 kommer heta Sherlock Holmes: A Game of Shadows och den har premiär i december i år. Det är förstås uppföljaren till Guy Ritchies Sherlock Holmes, som fick både kritik och rosor när den kom 2009. Nu träder återigen Robert Downey Jr. in i rollen som detektiven Holmes och löser fall med sitt intellekt och klarar sig ur svåra situationer med sinne för taktit, detaljer och en stor portion knytnävar. Precis som originalet i böckerna, enligt Ritchie.

Jag fullkomligt älskar ettan och kan knappt vänta på tvåan. Behöver jag tillägga att nästa författare jag tänkte läsa något av är Sir Arthur Conan Doyle?

Noomi Rapace, Robert Downey Jr. och Jude Law springer till premiären i december.

Inga kommentarer: