lördag 6 augusti 2011

Utveckling 2.

Igår postade jag inlägget om den där nya supertekniken för grafik. Idag hittade jag en post av Marcus "Notch" Persson som utvecklat spelet Minecraft, och han hävdar att det är bluff. Någon dag senare fick han mothugg och nu har han postat en bra blogpost om teknikens vara eller inte vara.




Jag kanske var överdrivet positiv igår, men jag vill påpeka att jag varken tror eller förnekar att den här tekniken finns eller fungerar. Det är lite out of my control ändå. Men här är en lista på det Notch tycker är skumt med det hela.

Why it’s a scam:
* They pretend like they’re doing something new and unique, but in reality a lot of people are researching this. There are a lot of known draw-backs to doing this.
* They refuse to address the known flaws. They don’t show non-repeated architecture, they don’t show animation, they don’t show rotated geometry, and they don’t show dynamic lighting.
* They invent new terminology and use superlatives and plenty of unverifiable claims.
* They say it’s a “search algorithm”. That’s just semantics to confuse the issue. Sparse voxel octrees is a search algorithm to do very fast ray casting in a voxel space.
* They seem to be doing some very impressive voxel rendering stuff, which could absolutely be used to make very interesting games, but it’s not as great as they claim it is. The only reason I can see for them misrepresenting it this bad is that I assume they’re looking for funding and/or to get bought up.

Källa (klick)

2 kommentarer:

Mårten Segerkvist sa...

Grundtesen att allt som låter för bra för att vara sant i allmänhet inte är sant är nog inte ett så tokigt rättesnöre. Paradigmförändringar av den sort man påstår sig funnit här kräver nog paradigmförändringar till den underliggande arkitekturen. Dom senaste 30 åren har ju mest varit en form av rafinnering, förfining av ett etablerat grundkoncept. Väck mig när vi sitter med kvantdatorer :-)

Unknown sa...

Ja, men det här verkar inte ens så bra. Högre detaljrikedom är väl bara en byggsten som måste förändras - som vi nu "fuskar" fram via t.ex. texturer och bumpmapping och sådant. Det är snarare själva animations och AI-delen som jag tycker måste bli bättre, sen är vi människor kapabla att tolka in detaljer själva i en utseendemässigt förenklad värld i datorn.