fredag 19 augusti 2011

Det börjar...

Ringa, smsa och kolla e-post.
... som en liten känsla i magtrakten. Det kanske skulle passa med en ny mobil? Det är trots allt två år sedan jag nu köpte min Sony Ericsson Naite - det var ett medvetet "oldskool"-val. På den tiden, man kan nästan säga så när det gäller mobiltelefoner och elektronik, på den tiden var Android inte lika genomslaget som det är nu och nu i efterhand kanske jag borde köpt en Iphone 3GS - ganska otroligt att den släpptes i Juli 2009 och fortfarande känns som en väldigt bra telefon - även om Iphone 4 förstås skulle vara förstavalet idag om jag nu ville köpa en Iphone.

Men det börjar, som sagt, med en liten känsla i magtrakten när jag "råkar" kolla in vad för nytt som kommit i mobilväg. Jag har olika kriterier som måste uppfyllas och listan blir längre för varje år - och ett tag verkade den vara omöjlig att checka av - ett av mina huvudkriterier är nämligen att telefonen ska få plats i byxfickan, och då menar jag sidofickan inte någon ficka på benet eller så.

Det verkade stört omöjligt att hitta en sådan telefon, länge. Iphone är faktiskt för stor. Visst, det är jättebra med en stor skärm när man ska knappa på tangentbordet som dyker upp på skärmen eller när man ska spela ett spel - men det där är behov som man skaffar sig med telefonen. I slutänden är det faktiskt ringa, smsa, email som är nummer ett i min behovslista. Men den påfyllda listan ser ut som följer.

- Kolla löprundan med gps
- Surfa med fart och smidigt zooma i sidor och inte känna att det hackar
- Email, sms och allt sånt ska fungera smidigt.
- Ta hyffsade bilder, då jag inte längre orkar bära med mig min lilla pocketkamera.
- Musik tar jag för givet..

och.. .
- Få plats i byxfickan på jeansen.

Den där sista, storleken, har länge varit huvudargumentet till varför min nuvarande lilla mobil får vara kvar.


Tills nu. För vad ser jag att Sony Ericsson släppt, jo en liten uppdaterad variant av sin Xperia x10 mini, som jag dels tyckte hade lite för liten skärm, dels var lite för ful och framförallt kändes för slö. Vad heter den nya modellen?  Ja, designavdelningen på Sony Ericsson måste gått bananaz för den nya modellen heter Xperia Mini , och det finns även en som heter Xperia Mini Pro.
In this day and age när man söker efter allt på google leder det till vissa problem, för vad dyker upp om jag söker efter den där mobilen med det nya namnet, där de tagit bort "x10", jo, massor av nyheter om x10 dyker förstås upp. Lösningen är det lilla minustecknet uppe i sökfältet (något som få vet om).

Det här är alltså inte den bild man får upp när man söker på Xperia Mini 
Xperia Mini

Utan det här är: Massa bilder på föregångaren x10. Det gäller att se upp.

Xperia Mini x10

Modellen som vill ha är alltså Xperia Mini och kanske Pro. Vad är det då med Pro som är så bra? Jo, det är det fysiska tangentbordet. Jag testade mackapären idag och mina stora feta tummar är något för stora för 3-tumsskärmens tangentbord (även i horisontalläge), men jag tänker att det kanske är något man vänjer sig vid.

Pro modellen ser ut såhär:

Finns då både i svart och vit. Jag tror jag tar en svart Pro, tack. Det blir nog så eller så kanske jag väntar ett tag till, fast alla mina punkter på checklistan är avklarade med den är mobilen.
Nämnde jag att den är billig också?  Strax över 2000 kr. Det är halva priset av en Iphone...

Så vad gjorde jag för att stilla det där köpsuget som jag fick idag då? Jag köpte ett set med tuschpennor och ett ritblock.

Inga kommentarer: