fredag 26 augusti 2011

Notch much to see...

.. eller jo, massor att se.
Det här kommer nog kvala in som en av topp tre saker på "nördigaste jag gjort"-listan. Vad är det då, frågar ni mig.

Jag har kollat på när Marcus "Notch" Persson har kodat ett spel. Han hade 48 timmar på sig.
Jag och tiotusen andra har kollat på en direkt live-stream ifrån Notch dator när han kodat ett spel ifrån grunden.




För det första förstod jag ingenting av koden. För det andra tog det väldigt lång tid och för det tredje hade han usel teknomusik på i bakgrunden hela tiden. Jag tror att teknomusiken och antagligen några doser koffein var behövligt för att koda ett spel i 48 timmar i streck.

Men jag erkänner, jag kollade förstås inte alla dessa 48 timmar. Jag missade stora delar av första dygnet och kollade nog bara effektivt i en timme, men hade streamen på i bakgrunden och kollade in då och då.

Höjdpunkter var när man fick se hur han designade en nivå genom att rita kartan i paint.net och sedan testade sin karta i omgångar för att få det han var ute efter.  En annan höjdpunkt var när han gjorde ljudeffekterna och sedan synkade det till händelser i spelet.

Det var fascinerande att se hur någon som verkar ha direktaccess till koden kan skapa något ur tomma intet med enkla ritprogram och programmeringskunskaper.

Det här gjorde att när jag nu testade det färdiga spelet, kändes det som att jag hade knutit speciella band till det.

Testa du också, du som är mindre jävig, och se om det är ett dåligt spel, ett bra spel för att vara gjort på 48 timmar av en person eller bara ett dåligt spel?

(du behöver java installerat)

Spelet hittar du här (klick klick)

Inga kommentarer: