fredag 25 november 2011

Lär sig se ljuset

Fotografering är ljus sa alltid min fotolärare i gymnasiet. Lär dig se ljuset och du blir en bra fotograf. Bra foto har oftast bra ljus och komposition och innehåll kommer faktiskt - paradoxalt nog - i andra hand.

Här är en blogg som jag hittade vars syfte är att göra bra ljussättning (och utrustning) tillgänglig för den breda massan.   Spana in den om ni är intresserade. Strobist:  Klicka här.


Nu har jag haft ett uppehåll ifrån fotograferandet i snart 2 år. Dvs. jag har inte ägt något hus. Men jag har tänkt på fotograferande och förstås fotograferat med andras kameror då och då.

Att bara tänka är något som kanske ses ner på,, den där kunskapen som man får "hands on" går inte att ersätta teoretiskt. Men det har inte handlat om att jag ska bli en bättre fotograf rent tekniskt utan snarare en djupare fotograf.

Jag ville nå vad fotografering handlade om för mig jag kände att för varje impulsiv avtryckning på slutaren kom jag längre ifrån det jag egentligen ville hålla på med.  Ljuset är något jag kommer ägna mer uppmärksamhet när jag väl investerar i en ny kamera igen. 

Det kommer bli slut med de där impulsiva bilderna som alltid började med ursäkten att de är bra att ha eller att de säkert blir bra i posten.

Inga kommentarer: