torsdag 6 oktober 2011

Steve Jobs

I mina tonår som datornörd (även om det var mer musiken som lockade) och teknikintresserad var det två namn som flög omkring likt gudar.  Bill Gates och Steve Jobs.
Det var två amerikaner, samma generation, samma teknikintresse och samma geni vad gäller innovation och entreprenörskap. Inget av det har jag.
Sen visade det sig att Steve Jobs var några nivåer över alla andra.
 
Jag har bara ägt en enda Apple-produkt. En iPod Mini.

Men ändå har Apple varit en av hörnstenarna i mitt teknikintresserade liv.

De har varit en motpol, en inspiration, något jag velat ha men inte haft råd med eller något som jag tyckt om men valt bort av andra skäl. Men de har alltid varit där att jämföras med, om det så varit datorer, bärbara, mp3-spelare, och sen mobiltelefoner.

Jag såg en långfilm på Youtube (uppdelad i 10 delar), en dramatisering om den unge Steve Jobs, Wozniak och Bill Gates och deras vedermödor på 70- och tidigt 80-tal. Med den lärde jag mig en hel del av den tidiga utveklingen i Silicon Valley. "Pirates of Silicon Valley"



Det är något slags uppvaknande känner jag. Teknikhetsen gör att vi tror på evigt liv. Det går alltid att få det lite bättre, lite mer, lite snyggare.

Men är det verkligen värt något i längden. Jag tror inte Steve Jobs låg där och tänkte att hans livsverk var att han köpt en bra mobil eller dator, jag tror att han låg och var nöjd med att han skapat bra produkter som han själv ville använda.





Tänk om fler tänkte som honom.


Steve Jobs 1955 - 2011

Inga kommentarer: