tisdag 4 oktober 2011

iPhone 4s(iri)

Siri, det ska vara havregryn!  Sa en karaktär i Hassan, humorprogrammet där de busringde folk på 90-talet.

Det stora för Apple är då tydligen denna röstigenkänning: Siri (efter företaget som utvecklat AIn). Yes Siri Bob!
- Sätt larmet: "Tja, öh du, väck mig i ottan imöra!" - och den sätter larmet åt dig.
- Kolla aktier: "Apple?"  - och den ser att Apples aktie sjönk när de inte plitade dit en 5:a istället för ett s.
- 2 + 2?  - jo, lilla Olle i skolan ska kunna fråga om matteproblem och få svar innan han vet att teliaabbonemang med iPhone 4s kostar mer än vad det smakar.
Med mera.

Nej, just det. Röstigenkänningen kommer bara stödja engelska, franska och tyska till en början.

Det stora för mig är faktiskt kameran.

8Mpx
bländare 2.4
ljuskänsligare
snabbare

Telefonen kan också filma i 1080p med bildstabilisering. Ser fram emot tester.

Så, med allt detta, varför blir det ingen iPhone 5 för mig?
Det kanske det blir. Jag vet inte.

En anledning att vara emot att köpa en iPhone är det som skedde i somras när Digilistan på p3 inte kunde sända för Apple hade fått reda på att de rapporterade ifrån både iTunes och Spotifys nedladdningsstatistik. Det gillade inte Apple och drog in alla sina uppgifter.

Monopol och maktpositioner är inte bra.

På torsdag (tror jag) är det Googles tur att ha ett Android-konvent. Där väntas Android 4.0 visas tillsammans med nästa Nexus-telefon (den här gångent tillverkad av Samsung).  Jag är bänkad då också!

Inga kommentarer: