onsdag 9 maj 2012

Fem bra: Morricone

Har fått lite arga blickar på stan, lite hotbrev och dåligt förtäckta kommentarer. Det är dags att skriva ett inlägg på bloggen!  Ja, det är det!

Fem bra... filmer där Ennio Morricone har gjort filmmusiken. Det låter väl som en smaskig uppstart av denna insomnade snövita blogg.


1. Once upon a time in the west 
Kanske är den snyggaste filmen i världshistorien. Stilbildande foto och härliga klichéer a la spagettiwestern.
Och soundtracket är suveränt. Ouuuuuiiiiii, oouuuuuiiiiii...  Den heter Harmonica på svenska, en titel som helt klart är inspirerad av hjältens namn och soundtracket han spelar. Skrivet av Morricone förstås.

2.The Untouchables
Bra film. Men soundtracket stinker av cheesy 80-talskänsla. Som typ, Det stora blå, eller liknande. Men filmen är bra. Kevin Costner, Robert De Niro (på den tiden han gjorde bra roller), m.fl.

3. Den onde den gode den fule. Fantastiskt soundtrack, ni hör det bara jag skriver några rader: Oua Oua Oooo! Ouu Ouu Ouu!  HO HA!  nuf said.  Ja, och Clintan!  Ja, och Eli Wallach som den fule. Han gör en fantastisk karaktär på ålderns höst  i The Holiday.




4. Once upon a time in America
Utspelar sig i ett America ungefär 50 - 80 år efter den som utspelade sig i "the West". En film som faktiskt har satt sig i mitt minne fast jag inte hade så mycket för den när jag såg den. Något måste den ha gjort rätt. Soundtracket? Kommer inte ihåg faktiskt.


5. In the Line of Fire.
Clintan igen! Who knew. Inte jag i alla fall, för den filmen såg jag i Morricones lista på imdb. Men jag minns filmen som mycket bra, på den tiden då det begav sig, och jag ska se om den någon dag. Se där, se där. Hoppas soundtracket är bra nu också då!





1 kommentar:

Unknown sa...

Lite oklart om du faktiskt var ute efter bra soundtracks av morricone eller bra filmer som är med på hans credit lista??

Jag är hursomhelst glad att se ett inlägg i den här bloggen igen. Ibland hjälper det att köra maffiastilen tydligen.