torsdag 1 december 2011

Spotify lanserar appar!

Spotify lanserar appar, berättade de på en presskonferens i torsdags. Det innebär att det är fritt fram för företag att skapa appar som utnyttjar de 15 miljoner låtar som finns i arkivet. 

Exempel på appar som lanseras vid start (ännu är det bara beta) är
  • Last.fm (rekommenderar liknande musik)
  • Rolling Stones Magazine (recensioner av musik)
  • Songkick (håll koll på din favoritartists konserter)
  • Tunewiki (sångtexter)
  • Fuse (nyheter om artister och musik)
  • Moodagent (musik efter din sinnesstämning)
  • Pitchfork (hitta musik från oberoende artister)
  • M.fl. 
 Själv är jag lite sugen på Moodagent, men också att kolla relaterade artister via Last.fm

Själv trodde jag stenhårt på att Spotify skulle lansera musikvideos, men det kanske kommer Appar för det med och då är utbyggnadsmöjligheterna fantastiska.

En musikvideo-app är något jag hoppas kommer. Men en app som jag skulle också skulle vilja ha är ett plugin som jag hade till Winamp för flera år sedan, där artisterna och genrer visade sig som ett solsytem med planeter. Det var ett kul sätt att se hur artister relaterade till varandra och olika stilar. 

Och en instruktionsvideo om vad det handlar om finns här.
Källa.

Inga kommentarer: