Först och främst var Jim Henson specialeffekternas kung (ungefär som att alla gillar Sagan om Ringen, fast man ser att det inte riktigt håller här och där.) Jim Henson, skaparen av mupparna, hade gjort två filmer tillsammans med Star Wars-pappan George Lucas som producent.
Regisserad av Yoda, vad kan gå fel. |
Dessa båda filmer, och kultsagoserien Jim Henson's The Storyteller sågs som höjden av verklighetsflykt (även om du fick göra mycket av jobbet själv.) Jim Henson dog 1991. Samma år kom Terminator 2 med häpnadsväckande datoreffekter. 1993 kom Steven Spielbergs Jurassic Park och även om den använde en hel del dockor i sig, till närbilder, så såg nog de flesta att det där med digitala datoreffekter var framtiden.
Men 1991 när denna reklam (som jag ska visa) kom, då var dockor "tha shit". Och musiken då? På listorna fanns Vanilla Ice och här i Sverige var det coolaste Dr Alban. En gigant hade även gjort "comeback" och det var Michael Jackson som med sina mångmiljonvideos med specialeffekter (morpheffekten i Black and White-videon utvecklades först till filmen Willow producerad av George Lucas, av företaget ILM 1986) och gruppdanser. Gruppdansernas konung Michael.
Så det är lätt att med detta i bagaget se hur Nintendo tänkte. De tänkte "coola dockor", de tänkte "gruppdans som Michael Jackson" , "vanilla ice" ja, allt det där är vad kidzen vill ha. Varsågoda. The Legend of Zelda
Jag tycker faktiskt låten svänger. Deru-deru! Deru-deru!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar